אושרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון – החרגת נבחרי ציבור מאיסור העברת עמדת המשטרה לעניין הגשת כתב אישום)

20:32 27.02.2018

קטגוריות: כללי

תגים: ,

יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין וסגני היו”ר אישרו ב- 26.2.2018 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/5163/20) של חברות וחברי הכנסת מוסי רז, אילן גילאון, עיסאווי פריג’, תמר זנדברג ומיכל רוזין.

בדברי ההסבר להצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון – החרגת נבחרי ציבור מאיסור העברת עמדת המשטרה לעניין הגשת כתב אישום) נאמר כי “תיקון מס’ 81 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ”ב – 1982, הידוע בכינויו ‘חוק ההמלצות’, עורר מחלוקת ציבורית קשה. בניגוד למגמת השקיפות ההולכת וגוברת, והמוסכמה כי ‘אור השמש הוא המטהר הטוב ביותר’, מטרת התיקון הייתה להסתיר מעין הציבור את עמדתה של המשטרה לעניין מכלול התשתית הראייתית לביסוס אשמה נגד חשודים בחקירות שבהן קיים פרקליט מלווה. הצטרף לכך העיתוי הבעייתי שבו קודם התיקון, כאשר מתנהלות מספר חקירות פליליות הנוגעות לראש הממשלה.

“עמדת המשטרה לעניין התשתית הראייתית המספקת להגשת כתב אישום היא בעלות חשיבות בדיאלוג שבינה לבין הפרקליטות בחקירות המלוות בפרקליט. על אף שהחקיקה בעולם המערבי נוטה להרחבת השקיפות, מטרת התיקון הייתה להשתיק ולשתק את משטרת ישראל.

“כדי לוודא שהתיקון לא ינוצל לטובת אדם מסוים או שלטון מסוים, מוצע לאפשר למשטרה להעביר את עמדתה לעניין חקירותיהם של נבחרי הציבור, זאת בשל העניין הציבורי הרב בחקירותיהם ולשם ביסוס כללי מינהל תקין”.