אושרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק לקידום הקמת תשתיות טעינה לרכב חשמלי (תיקוני חקיקה)

08:06 01.05.2018

קטגוריות: רכב חשמלי/אוטונומי

תגים:

יו”ר הכנסת והסגנים אישרו ב- 30.4.2018 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק לקידום הקמת תשתיות טעינה לרכב חשמלי (תיקוני חקיקה) (פ/5325/20) של חברי הכנסת אכרם חסון, יעל כהן-פארן, אורי מקלב, מיקי לוי, יוסי יונה, יעל גרמן ומרב מיכאלי.

בדברי ההסבר נאמר כי “מטרת הצעת חוק זו היא לקדם את השימוש בכלי רכב חשמליים, החוסכים באנרגיה ומפחיתים הן את העלות לצרכן והן את זיהום האוויר ואת פליטת גזי החממה בהשוואה לכלי רכב אחרים. כל זאת, באמצעות קידום פריסת תשתיות טעינה ציבוריות הנדרשות להבטחת יכולת נסיעה ממושכת של כלי הרכב החשמליים בחניונים ובתחנות תדלוק והסדרת היכולת להתקין תשתיות טעינה בחניות בניינים משותפים.

“המכוניות החשמליות הולכות וצוברות בשנים האחרונות פופולאריות רבה בעולם. כך, לפי נתוני איגוד יצרניות הרכב האירופאיות (ACEA), מכירת כלי רכב נטענים באופן חשמלי זינקה בכ- 61% ברבע השלישי של שנת 2016 ליותר מ- 23 אלף כלי רכב חדשים, לעומת כ- 14 אלף רכבים חדשים ברבעון הראשון של 2016.

“במחקר שנערך ביוזמת הבנק ההולנדי ING מעריכים כי מכוניות חשמליות יהפכו ל’בחירה הרציונאלית עבור מרבית הנהגים באירופה’, כבר בשנים 2017-2024, בעיקר בזכות הירידה הצפויה במחירי הסוללות ושיפור בטווח הנסיעה בין טעינה לטעינה. לפי מחקר זה, עד 2035  כל המכוניות החדשות שיימכרו באירופה יהיו חשמליות.

“ממשלות שונות בעולם הציבו יעדים למעבר הרכבים במדינותיהן, ממנוע בעירה פנימית למנוע חשמלי, ומתמרצות את הציבור בהטבות ובהקלות שונות על מנת לעודד אותו לבצע את המעבר ועל מנת לעמוד ביעדים. הממשלה הנורבגית הציבה יעד שאפתני לשנת 2025, לפיו כל המכוניות שימכרו במדינה יהיו נקיות מפליטת מזהמים או בעלות אחוז פליטה נמוך. בעלי רכב חשמלי בנורבגיה פטורים לחלוטין ממס קנייה וגם מתשלום שווי שימוש. נוסף על כך, בעלי רכב חשמלי פטורים גם מתשלום אגרת רישוי שנתית. כמו כן, בעלי רכב חשמלי בנורבגיה פטורים מתשלום חניה בכל המדינה, ומותר להם לנסוע חינם בנתיבי אגרה ובנתיבי תחבורה ציבורית. צרפת הודיעה לאחרונה שעד שנת 2040 תיאסר מכירת מכוניות מונעות בנזין או דיזל במדינה וכך גם בבריטניה. גם סין כבר הכריזה על שאיפתה ש- 20% מהמכוניות שיימכרו במדינה עד 2025 יופעלו באנרגיה אלטרנטיבית.

“על אף שישראל ממצבת עצמה כמדינה המקדמת טכנולוגיה וחדשנות, בתחום הרכב החשמלי, קיים פער משמעותי לעומת מדינות אחרות ב- OECD. כדי לעודד תחבורה חשמלית בת קיימא גם בישראל, נדרשות השקעות בפיתוח תשתיות טעינה שיבטיחו לנהגים ביטחון בנסיעה לכל טווח. בלי תשתית ראויה ורשתות לטעינה מהירה, הרכב החשמלי יישאר נישה קטנה משוק הרכב.

“לפיכך, מוצע לבצע תיקוני חקיקה שיאפשרו התקנת עמדות טעינה לרכבים חשמליים. בפקודת התעבורה מוצע לקבוע כי מפעילי חניונים, בין אם רשות מקומית, המדינה או חברות פרטיות יחויבו להקים בתחום החניון מינימום עמדות טעינה מהירות לפי מפתח של עמדת טעינה מהירה אחת לכל 50 חניות. בחוק משק הדלק (קידום התחרות), התשנ”ד – 1994, מוצע לקבוע כי מפעיל תחנת דלק יחויב להציב לפחות עמדת טעינה מהירה אחת בתחנה. בחוק התכנון והבנייה, התשכ”ה – 1965, מוצע לקבוע כי התקנת מיתקן טעינה בבית משותף אינה טעונה היתר ובלבד שגודלו אינו עולה על הקבוע בהצעת החוק, ובחוק המקרקעין, התשכ”ט – 1969, מוצע לקבוע כי בעל דירה בבית משותף יהיה רשאי להתקין מיתקן טעינה לרכב חשמלי ללא הסכמת יתר בעלי הדירות”.