אושרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים (תיקון – השכלה טכנולוגית)

06:32 21.02.2018

קטגוריות: חינוך והכשרה

תגים:

נשיאות הכנסת אישרה ב- 12.2.2018 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/5121/20) של חבר הכנסת מיקי לוי.

בדברי ההסבר להצעת חוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים (תיקון – השכלה טכנולוגית), התשע”ח – 2018 נאמר כי “בהערכה האסטרטגית של המועצה הלאומית לכלכלה, שאומצה בהחלטת הממשלה מס’ 145 מתאריך 28 ביוני 2015, נקבע כי אתגר מיצוי ההון האנושי הוא מרכזי לשגשוגה של ישראל בעשור הקרוב. מרכיב מהותי בהחלטה זו עוסק ברפורמה הדרושה במערך ההשכלה הטכנולוגית, לשם יצירת אפיק רלבנטי לתעסוקה הוגנת בפריון גבוה, המקביל להשכלה האקדמית.

“כדי לממש החלטה זו, יש צורך במבנה משילות הולם, שיהיה מסוגל לקדם את ההשכלה הטכנולוגית ואת הרפורמות המרובות הנדרשות בו, ובראשן התאמת ההכשרה למאה ה-21, לצרכי התעשייה המשתנים ולכלכלת החדשנות המתרחבת מתעשיית ההיי-טק לכלל התעשיות במשק.

“מערכת ההשכלה הטכנולוגית הקיימת נמצאת במשבר מתמשך, ואינה מסוגלת לספק מענה הולם לצעירים או להציע אופק קידום ראוי. הפיצול של מערכת ההשכלה הטכנולוגית בין רשויות ומשרדים, ומבנה הפיקוח הקיים על המכללות הטכנולוגיות אינו מסוגל ליצור לא את היסודות הנדרשים לרפורמה, ולא את התמריצים הנדרשים כדי שרפורמה זו תתרחש.

“הצעת חוק זו נועדה להרחיב את סמכויות מועצת ההנדסאים והטכנאים, כך שזו תשמש הגורם הממשלתי למימוש הרפורמה הנדרשת. מוצע להוסיף לסמכות הקיימת של המועצה – הכרה בתארי המכללות הטכנולוגיות – גם סמכויות לעניין הגדרת התארים, וכן הגדרה וחיבור של רצף ההכשרה ויצירתו מחדש, סמכות בעניין תקצוב המכללות וההכרה במכללות, תכנון רב-שנתי של תקציב ההשכלה הטכנולוגית, ויצירת מערך תיאום בין מערכתי בין הגורמים השונים, כולל מערכת ההשכלה האקדמית ומערכת הביטחון.

“לפי הצעת החוק, המועצה תהווה גוף עצמאי תחת שר המדע, והטכנולוגיה, שיעמוד בראש המועצה. המועצה תיקרא ‘המועצה להשכלה טכנולוגית’,  תתכנס אחת לחודש לכל הפחות, ויתווספו אליה נציגי תעשייה, אקדמיה וחדשנות ונציגי ציבור רלבנטיים. כל זאת כדי להבטיח את יכולות המועצה לבצע תהליכי עומק לשם מיצוי ההון האנושי, העלאת הפריון וחיזוק התעשייה בישראל.

“מטרות המועצה ותפקידיה ישונו, וסמכויותיה יורחבו מעבר להכרה בתארים הקיימים, בין השאר להגדרת רצף התארים להשכלה הטכנולוגית בישראל, ולקביעת הקריטריונים להכרה במכללה טכנולוגית לשם תקצוב על ידי המועצה.

“סעיף 5 להצעת החוק מונה את הנציגים החדשים במועצה: שר המדע והטכנולוגיה יעמוד בראשה, המדען הראשי במשרד המדע והטכנולוגיה כסגן-יושב ראש המועצה, הפקידות הממשלתית הרלבנטית, נציגי התעשייה והאקדמיה ונציגי הציבור. כמו כן, מוגדרים בחוק שני משקיפים קבועים: נציג משרד הביטחון ומנכ”ל המועצה להשכלה גבוהה.

“הצעת החוק נועדה להרחיב את תפקידי הוועדה הפדגוגית לתכניות לימודים ולהסמכת תארים של המועצה, ואפשר לה לקבוע את מסלולי התארים, ואת החיבור וההתאמה ביניהם ברצף הכשרה אחיד.

“כמו כן, מוצע להקים שתי ועדות חדשות במועצה: ועדת תכנון, תקצוב והתייעלות, וועדת הערכה. שתי הוועדות מוקמות כדי לאפשר למועצה לבנות תכנית רב שנתית ולתקצב אותה, ובמקביל כדי להעריך את ביצוע התכנית בפועל.

“בסעיף 17 להצעת החוק מוצע להסדיר את אחריות המועצה לתקצוב המכללות והמוסדות המוכרות תחתיה, ואת אופן העברת התקציב.

“הוראת מעבר נקבעה בסעיף 21 להצעת החוק, לשם הבטחת רציפות העבודה של המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ומדע הקיים במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים כחלק מהמועצה, ולהבטחת זכויות העובדים המועסקים בו”.

■ יצויין כי הצעת חוק דומה בעיקרה הונחה על שולחן הכנסת העשרים על ידי חבר הכנסת מנואל טרכטנברג (פ/2928/20).