אושרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון – צבירת יחידות של שירותי גלישה באינטרנט באמצעות רט”ן)

נשיאות הכנסת אישרה ב- 5.2.2018 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/5080/20) של חברות וחברי הכנסת אורלי לוי אבקסיס, יעקב מרגי, איציק שמולי, אכרם חסון, יחיאל חיליק בר ומרב מיכאלי.

בדברי ההסבר להצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון – צבירת יחידות של שירותי גלישה באינטרנט באמצעות רט”ן), התשע”ח – 2018 נאמר כי “בישראל, אין כמעט אדם שאין לו מכשיר טלפון נייד. כדי להשתמש במכשיר זה יש לחתום על הסכם עם חברת הסלולר שהיא בעלת הרישיון, שבו מפורטים השירותים הניתנים למנוי. כיום, במרבית המקרים, מדובר בחבילות ללא הגבלה.

“כך, בעבור תשלום סכום חודשי, קבוע ואחיד, מוקצית למנוי כמות כמעט בלתי מוגבלת של דקות שיחה ושליחת מסרונים. על כן, בניגוד לעבר, היום כמעט ואין כל חשיבות לכמות המסרונים ששולחים או למשך זמן השיחה בטלפון הנייד.

“לעומת זאת, נפח הגלישה במסגרת אותן חבילות נשאר מוגבל. עקב השימוש הגובר באינטרנט בימינו, מנויים רבים מגיעים לתקרה של חבילת הגלישה שנקבעה בהסכם, ואפשרות גלישתם באינטרנט באמצעות הטלפון הנייד מואטת באופן משמעותי או נחסמת לחלוטין. כך, נפגמת בצורה מהותית חווית השימוש בטלפון הנייד.

“מנויים רבים מוצאים דרכים יצירתיות להתגבר על עניין זה, כגון הגבלת שימוש באפליקציות שונות, שימוש במחשבונים העוקבים אחר ניצול חבילת הגלישה באינטרנט ועוד.

“מוצע לקבוע דרך נוספת להתמודדות עם מצב זה. כיום, חבילת הגלישה באינטרנט מחושבת באופן מתחדש, בכל חודש, כך שאם יתרת חבילת הגלישה באינטרנט לא נוצלה עד תום, היא  מתאפסת ומתאיינת ואין המנוי רשאי ליהנות ולנצלה בחודש העוקב.

אין בכך כל היגיון, שהרי המנוי משלם בעבור שירות מסוים, ואם לא ניצל אותו עד תומו, אין סיבה שלא ימשיך וייהנה ממנו, שהרי מדובר ברכושו שלו, ממש כמו כל טובין אחרים אותם הוא רוכש.

“לפיכך, מוצע שינוי באופן חישוב חבילת הגלישה, כך שזו תחושב במצטבר והיתרה הלא מנוצלת תעבור למכסת חבילת הגלישה באינטרנט של החודש העוקב.

“ההסדר המוצע הוא ביטוי לצרכנות הוגנת, שנועד לשפר את חיי היום יום של האזרחים אל מול תאגידי התקשורת הגדולים”.