אושרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: התקציב השנתי של הרשות לחדשנות לא יפחת מ- 0.8% מתקציב ההוצאה שנקבע בתקציב המדינה

נשיאות הכנסת אישרה ב- 8.1.2018 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/4973/20) של חברי הכנסת יאיר לפיד, יעל גרמן, מאיר כהן, יעקב פרי, עפר שלח, חיים ילין, קארין אלהרר, יואל רזבוזוב, עליזה לביא, מיקי לוי ו אלעזר שטרן.

בדברי ההסבר להצעת חוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשייה (תיקון – תקציב הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית), התשע”ח – 2018  נאמר כי “חוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשייה, התשמ”ד – 1984, נחקק במטרה לעודד מחקר ופיתוח בתעשייה בישראל, ובין היתר, כדי ליצור מקומות עבודה בתעשייה, לפתח תעשייה עתירת מדע, לעודד את הצמיחה, להגדיל את הפריון ולקדם את החדשנות הטכנולוגית בתעשייה בישראל. לשם הגשמת מטרות אלו, הוקמה הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית.

“בתעשיית החדשנות העולמית בולטים היום שני תהליכים: הראשון הוא תהליך שמכונה ‘המהפכה התעשייתית הרביעית’. מהפכה זו מאפשרת למפעלים לנהל את תהליכי הייצור בהם באמצעות בקרים מתוכנתים. על פי הערכה של חברת מקינזי, בשנת 2025, ההשפעה הכלכלית של המהפכה התעשייתית הרביעית יכולה להגיע ל- 11 טריליון דולר. בנוסף, וכחלק מהמהפכה התעשייתית הרביעית קיימים בעולם, נכון לשנת 2015, כ- 12 מיליארדי חפצים סייבר-פיזיים מחוברים לאינטרנט. על פי מחקר של חברת גרטנר מספר אותם חפצים צפוי להגיע לכ- 50 מיליארד בעוד 5 שנים.

“התהליך השני הוא ‘מרשתת הדברים’ (Internet of Things) שהיא רשת של חפצים פיזיים, או ‘דברים’, המשובצים באלקטרוניקה, תוכנה וחיישנים המאפשרים תקשורת מתקדמת בין החפצים ויכולות איסוף והחלפת מידע באמצעות רשת האינטרנט. הטמעת תקשורת דרך רשת האינטרנט בתוך מוצרים שונים צפויה להוביל לאוטומציה בתחומים רבים.

“כיום, הכלכלה הישראלית מתקשה להתמודד בתחרות מול כלכלות גדולות עם כוח עבודה זול. אולם, היתרון הגדול שלה הוא המשאב האנושי המקומי המתאפיין ביצירתיות ובמקוריות.

“לכן, בישראל ניתן לבצע שינוי אמיתי, עמוק ובזמן קצר יחסית. זאת, בזכות היותה של ישראל כאחת המדינות המובילות בתחום ההיי-טק וההשקעות הממשלתיות בתחום זה, שנעשו עוד בעשור האחרון של המאה ה- 20. כדי להמשיך ולשמור על הרצף בתעשיית ההיי-טק יש להבטיח כי הרשות תקבל תקציב הולם שאמור לחבר את מדינת ישראל לתעשיות של המאה ה- 21.

“לפיכך, בהצעת חוק זו, מוצע לקבוע כי התקציב השנתי של הרשות לא יפחת מ- 0.8% מתקציב ההוצאה שנקבע בתקציב המדינה”.