אושרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק חופש המידע (תיקון – פרסום מידע אודות מכרזים)

15:41 10.02.2017

קטגוריות: מכרזים/פטורים/דרושים

תגים: ,

יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין וסגני היו”ר אישרו ב- 6.2.2017 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/3821/20) של חבר הכנסת מיקי לוי.

בדברי ההסבר להצעת חוק חוק חופש המידע (תיקון – פרסום מידע אודות מכרזים), התשע”ז – 2017, נאמר כי “על פי פרסומים, מוסדות ציבור רבים אינם מפרסמים פרטים של מכרזים עם ספקים חיצוניים. אי פרסום תוצאות מכרזים וכן אי פרסום פרטים בעניין גודל המכרז והזוכים במכרז, מונע שקיפות ועלול להוות פתח לשחיתות.

“בדו”ח הוועדה לבחינת החסמים של עסקים קטנים ובינוניים ברכש הממשלתי (2005), נקבע כי אצל המזמין קיימת נטייה ליצור מכרזים לעבודה עם ספקים גדולים, נטייה היוצרת חסם בפני העסק הקטן המעוניין להתמודד במכרז. באוגוסט 2013 הוציא החשב הכללי במשרד האוצר הוראה ל’שילוב עסקים קטנים ובינוניים במכרזים ממשלתיים’, אולם בפועל, מעט עסקים קטנים ניגשים למכרזים ציבוריים של משרדי הממשלה, חברות ממשלתיות ורשויות מקומיות.

”בנוסף, ברשויות מקומיות הפוטנציאל לרכש מעסקים קטנים גדול יותר, שכן רשויות מקומיות מציעות מכרזי רכש בהיקפים נמוכים יותר, אך דווקא ברשויות המקומיות החסמים בפני עסקים קטנים גבוהים יותר, כיון שבחקיקה המסדירה את הליך המכרזים ברשויות מקומיות, אין הנחייה המתאמת בין דרישות המכרז לאופי העבודה, וכך רשות מקומית יכולה להגביל את ההשתתפות במכרז לעסקים המוכרים בהיקף גדול בהרבה מכמות ההזמנה.

“אי לכך, מוצע לחייב את מוסדות המדינה, לרבות רשויות מקומיות וגופים המתוקצבים על ידי המדינה, לפרסם בדו”ח השנתי את פרטי התקשרותם במכרזים עם ספקים חיצוניים בתחומים שונים, לרבות פרטים בדבר גודל המכרז, תנאי המכרז וזהות הזוכה. פרסום המידע יסייע להגברת השקיפות והביקורת ולהבטחת תקינותו של התהליך.

“סעיף 5(א) לחוק חופש המידע, התשנ”ח – 1998, קובע כי רשויות ציבוריות חייבות לפרסם דו”ח שנתי שיכלול מידע על פעילותן, תחומי אחריותן וסמכויותיהן. מוצע להוסיף לסעיף 5 חובה לפרסם מידע אודות מכרזי הרשויות ציבוריות, לרבות פרטים לגבי גודל המכרז, דרישות המכרז וזהות הזוכה.

“כמו כן, מוצע לתקן את סעיף 2 לחוק ולהחילו גם על גוף מתוקצב וגוף נתמך כהגדרתם בחוק יסודות התקציב, התשמ”ה – 1985. רשימת הרשויות הציבוריות עליהם חל חוק חופש המידע מוגבלת וכוללת בין היתר משרדי הממשלה, יחידות סמך של הממשלה, נשיא המדינה, הכנסת, בתי-המשפט, בתי-הדין, לשכות ההוצאה לפועל, רשויות מקומיות, חברות עירוניות ותאגידים שהוקמו בחוק. מוצע להוסיף גופים מתוקצבים לרשימה זו”.

יצויין כי הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת העשרים על ידי חבר הכנסת אלי כהן וקבוצת חברי הכנסת (פ/1627/20).