אושרה הנחת הצ”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק הגנת הפרטיות (תיקון – פרטיות קטינים)

16:09 16.03.2018

קטגוריות: אינטרנט

תגים: , ,

יו”ר הכנסת והסגנים אישרו ב- 12.3.2018 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק הגנת הפרטיות (תיקון – פרטיות קטינים) (פ/5241/20) של חבר הכנסת מיקי רוזנטל.

בדברי ההסבר נאמר כי “בעוד שהחוק בישראל מכיר בזכויות מיוחדות לקטינים ובהגנתם, כמצוין בין היתר בחוק הנוער (טיפול והשגחה), התש”ך – 1960, ובחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ”ב – 1982, במרחב הווירטואלי של האינטרנט אין הגנה מיוחדת על קטינים. ואולם, בפועל דווקא שם היא נדרשת במיוחד, משום שהרשת בכלל, והרשתות החברתיות בפרט, הן חלק בלתי נפרד מהחיים החברתיים של הציבור הישראלי ובמיוחד של הקטינים בישראל.

“לפי השנתון הסטטיסטי ‘ילדים בישראל 2017’ של איגוד המועצה לשלום הילד, כ- 87% מהילדים ובני הנוער בישראל גולשים באינטרנט בממוצע לפחות שעתיים ביום. הם לא רק חשופים לאתרים, לרשתות ולאפליקציות השונות כחלק מחיי היום-יום, אלא הפכו לקהל יעד מועדף לפניות מסחריות ולשימוש מניפולטיבי במידע אודותיהם. הרשת הווירטואלית תופסת מקום מרכזי בחייהם והם מבלים מספר שעות לא מבוטל כל יום באתרים שונים וברשתות החברתיות.

“הפיכת המרחב הווירטואלי לבטוח יותר עבור קטינים היא בהחלט אתגר שעל המדינה לנסות ולעמוד בו, מתוך איזון נכון והתייחסות ראויה לזכותם של קטינים להגנה על פרטיותם.

“בעידן של שימוש מסחרי ציני במידע, יש לשמור על פרטיותם של קטינים בישראל, אשר אינם מודעים מספיק לסוגיה או לרמת החשיפה שלהם ברשת. לכן יש להגדיר קטינים כאוכלוסייה או קבוצה פגיעה, הנזקקת להגנה חוקית מיוחדת ומשמעותית יותר ובשל כך חשיבות הגנת הפרטיות של הקטין מובאת כבר בסעיף הראשן בחוק, כהצהרה עקרונית.

“כיום החוק הישראלי מתאפיין בהעדר פיקוח והגנה מספקת בסוגיית הפרטיות במידע בכלל ובתחום פרטיות הקטין בפרט, בעוד החקיקה הבין-לאומית בנושא רחבה ומעודכנת הרבה יותר.

“כך, למשל, בחודש מאי 2018 תיכנס לתוקפה התקנה האירופית להגנת המידע, ה- General Data Protection Regulation, GDPR, המתייחסת לעיבוד מידע של קטינים. בבריטניה זכותם של קטינים לפרטיות היא נגזרת של הזכות לפרטיות, אך נוסף על כך נשקלת חקיקה ספציפית בנוגע לפרטיות הקטין ושימוש במידע אודותיו. בארה”ב נחקק בשנת 1998 חוק הגנת פרטיות ילדים ברשת, Children’s Online Privacy Protection Act, הקובע שאתרים אמריקאים ונותני שירותי רשת אחרים חייבים בהסכמת הורים או אפוטרופוס לאיסוף מידע על ילדים למטה מגיל 13.

“בעוד החקיקה הכללית מתעכבת, יש לתת את הדעת שבכל יום נכנסים עוד ועוד קטינים לרשת דרך אתרים, אפליקציות או רשתות חברתיות, כולל חשיפה לפרסומות ממוקדות ושימוש מניפולטיבי במידע. חשיבות העניין מתעצמת עוד יותר נוכח הצורך של ילדים ובני-נוער במרחב פרטי ואישי להתפתחותם האישית וגיבוש זהותם.

“מוצע לתת מענה למצב בעייתי זה באמצעות מספר תיקונים לחוק הגנת הפרטיות, התשמ”א – 1981, ובכלל זה הסדרת אופן קבלת הסכמה לשימוש במידע תנאי השימוש במידע, האחדה של טופס הסכמה לתנאי שירות, איסור פרסומות ואיסור איסוף ועיבוד מידע אישי למטרות מסחריות.

הערת עורך Read IT Now: ב- 23.2.2018 דיווחתי כאן באתר על הצעת חוק דומה שהוגשה ע”י קבוצה של חברי כנסת.