אוני’ בן-גוריון הגישה השבוע בקשה לרישום פטנט האלף שלה; חוקרי האוני’ הגישו ב- 2016 בקשות לרישום פטנטים פי שלושה יותר מאשר לפני עשור

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב הודיעה היום כי הגישה השבוע בקשה לרישום הפטנט האלף שלה.

הפטנטים, שהוענקו לחברי סגל ולסטודנטים באוניברסיטה מאז היווסדה, הם במרבית  תחומי המדע שבליבת הפעילות שלה, לרבות הנדסה, מדעי המחשב, ביו-רפואה, רוקחות, מדעי הבריאות, חומרים, מים ואנרגיה מתחדשת.

מנתוני האוניברסיטה עולה כי חוקריה הגישו בשנת 2016 בקשות לרישום פטנטים פי שלושה יותר מאשר לפני עשור.

האוניברסיטה, המתקרבת לשנת היובל שלה, ממצבת ומבססת את עצמה כגוף אקדמי-מחקרי מחולל חדשנות במגוון תחומי מפתח במדע, לרבות אבטחת סייבר, אנרגיה מתחדשת וביו-רפואה. מדו”חות האקדמיה הלאומית של ארצות הברית לממציאים ושל האגודה לבעלי קניין רוחני, מתברר כי בשנים האחרונות נכללת האוניברסיטה בין 100 האוניברסיטאות המובילות ברחבי העולם שקיבלו אישור לפטנטים אמריקניים.

“כאוניברסיטה אנו מחויבים להפוך את התגליות מהמחקרים שלנו לטכנולוגיות מסחריות המועילות לחברה”, אומרת נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב פרופ’ רבקה כרמי. לדבריה, רבים מהפטנטים שהאוניברסיטה רשמה, הובילו להקמת חברות מצליחות, ואחרים תרמו לפיתוח מוצרים של חברות בינלאומיות, בשיתוף פעולה עם המוסד האקדמי.

לדברי נטע כהן מנכ”ל חברת ב.ג. נגב טכנולוגיות (חברת מסחור הטכנולוגיה של האוניברסיטה), הענקת פטנטים להמצאות היא רק הצעד הראשון בדרך למסחור. “כשם שהאוניברסיטה שואפת לחדשנות, כאן בב.ג. נגב טכנולוגיות יצרנו מספר כלים חדשניים המסייעים לחוקרי האוניברסיטה ליצור טכנולוגיות מסחריות וחברות מצליחות. כלים אלו כוללים חממות לסטארט-אפים, מאיצים טכנולוגיים, מרכזי חדשנות ופארק היי-טק, המתפתח במהירות בסמוך לקמפוס האוניברסיטה”.

לדבריו, אף נבנו גם שותפויות חזקות עם תאגידים בינלאומיים מובילים וחלקם פתחו מרכזים מקומיים למחקר משותף בתוך קמפוס האוניברסיטה. “שיתוף פעולה עם התעשייה הוא מטרתנו העיקרית. בשנת 2016, למשל, חתמנו על כמאה שיתופי פעולה והסכמי מחקר משותף”.  חברות רב-לאומיות דוגמת דויטשה טלקום, חברת PayPal, חברת Oracle, חברת Lockheed Martin-Leidos, חברת IBM וחברת Dell-EMC ממוקמות בפארק ההיי-טק של האוניברסיטה.

“השימוש של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב בפטנטים אינו מוגבל למסחור”, אמרה פרופ’ כרמי. “חשוב לנו למנף את הקניין הרוחני שלנו על מנת לסייע בפיתוח את אזור הנגב והקהילה המקומית. לשם כך ייסדנו מרכזים אקדמיים, כגון מרכז בנג’יס ליזמות ולחדשנות ומרכז המחקר לאבטחת סייבר; הקמנו את פארק ההיי-טק של האוניברסיטה במטרה לטפח אשכול היי-טק משגשג שימשוך עסקים ועובדים לאזור הנגב. אנחנו רואים בפיתוח הנגב את אחת ממטרותיה המרכזיות של האוניברסיטה ורותמים את חוקרנו למשימה חשובה זו”.